خون سازی ارزان با مصرف این خوراکی!

کم خونی عارضه ای شایع به خصوص در میان زنان و دختران جوان جامعه ماست. راه های مختلف درمانی و سنتی برای درمان کم خونی وجود دارد. اما مهم‌ترین عامل در رفع کم خونی توجه به الگوی صحیح تغذیه و استفاده از مواد غذایی خون ساز می‌باشد.  

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، در این سلسله مطالب قصد داریم برخی مواد غذایی که جهت رفع کم خونی مناسب هستند را معرفی نماییم.

 

تخم مرغ؛ خون سازی ارزان
از جمله مواد غذایی که به درمان کم خونی کمک می‌کند؛ تخم مرغ است. البته تخم مرغ‌های خانگی یا به اصطلاح رسمی به دلیل اینکه فاقد هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده در تخم مرغ‌های ماشینی هستند خاصیت بهتر و تأثیر بیشتری دارند.

 

در برخی روایات اسلامی آمده است خوردن تخم مرغ نیاز به خوردن گوشت را تأمین می‌کند و منبع پروتئینی خوبی برای کودکان و مادران باردار محسوب می‌شود.توجه داشته باشیم تخم مرغ تازه خواص بیشتری دارد و شکسته شدن پوست از خواص آن می‌کاهد.

 

سفیده و زرده تخم مرغ هردو نقش زیادی در خون سازی دارند. به گفته متخصصان تغذیه «لستین» موجود در سفیده تخم مرغ که غذای سلول‌های عصبی است؛ در درمان کم خونی‌های مغز و سلسله اعصاب مفید است و از خون ساز های طبیعی به شمار می‌رود. البته سفیده تخم مرغ به عکس زرده آن کمی دیرهضم و سنگین است.از طرف دیگر زرده تخم مرغ متشکل از ۷/۳ آهن و فسفر، کلسیم و ویتامین B۱ و B۲ است و در تقویت خون و قوای جنسی نقش مهمی دارد. همچنین دارای خواص بیشتر و برای هضم سبک‌تر است.

 

 

روش مصرف تخم مرغ برای درمان کم خونی
تخم مرغ به خودی خود در درمان کم خونی موثر است اما پیشنهاد می‌شود اگر دچار کم خونی هستید در هفته به میزان ۳ تا ۴ بار، زرده تخم مرغ را در لیوانی انداخته و شیر جوشیده گرم روی آن بریزید و کاملاً به هم بزنید. تا بسته نشود. بعد از اینکه کمی ولرم شد یک قاشق عسل به آن اضافه نموده و در صورت تمایل می‌توانید با خرما و شیره انگور آن را شیرین کنید.

 

چه کسانی نباید تخم مرغ بخورند
با همه خواصی که گفته شد اما مصرف تخم مرغ برای بیمارانی که دوره نقاهت را می‌گذرانند و یا اطفال ممنوع است. همچنین کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید، باید از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب کنید، زیرا این ماده غذایی باعث سخت‌تر شدن رگ‌های خونی می‌شود.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد