آغوشی تازه برای گلشیفته/ تصوبر

آغوشی تازه برای گلشیفته/ تصوبر

 

جام فرهنگی؛ عکسی از گلشیفته فراهانی و عتیق رحیمی کارگردان افغانی فیلم سنگ صبور به تازگی در تهران ریو ریو منتشر شده است.

 

گرچه برهنه شدن گلشیفته موجی از اعترض و نارحتی را میان ایرانی ها غیرتمند در پی داشت، با این حال تهران ریویو مدعیانه نوشت: سنگ صبور از مهم‌ترین فیلم‌های هنری فرانسوی اکران سال ۲۰۱۳ است. اما برای ما ایرانی‌ها این همه اتفاق نیست. آن چیزی که سنگ صبور را برای مخاطب ایرانی با اهمیت می‌کند حضور گلشیفته فراهانی در یک فیلم خوش ساخت است به خصوص پس از جنجال‌هایی که سال گذشته در پیرامونش شکل گرفت. جنجال‌هایی که پس از انتشار تصویر و ویدئوی برهنه شدنش در یک تیزر تبلیغاتی ابتدا فضای مجازی و سپس بخش عمده‌ای از جامعه ایرانی را درنوردید.

 

تهران ریو ریو افزود: گلشیفته فراهانی به خوبی از پس بازی در این نقش سخت برآمده. با ظرافت‌های بازی‌اش به فیلم شکل و جهت درستی داده. گرچه ریتم فیلم کند است اما شکل‌های متنوع بازی گلشیفته توانسته تماشاگر را تا انتها با خود همراه کند. بدون شک از زمانی که گلشیفته ایران را ترک کرده سنگ صبور بهترین هنرنمایی سینمایی اوست. ادامه روند حضور نه چندان دلچسبش در فیلم «خورش مرغ آلو» مرجانه ساتراپی و همینطور یکی دو فیلم ناموفق دیگر، می‌توانست او را به راحتی از چرخه سینمایی فرانسه و آمریکا حذف کند.

 

شاید تهران ریو ریو نداند اما فرورفتن گلشیفته در نقش یک روسپی و از عهده چنین نقش نامتعارفی برآمدن، فقط گلشیفته می خواهد و بس، او پیش از این و با برهنه شدن برای جشنواره سزار فرانسه نشان داد که چه آمادگی بالایی برای چنین کارهایی دارد.

 

به نوشته تهران ریو ریو؛ سنگ صبور فیلمی است که فیلمنامه‌اش را عتیق رحیمی و ژان کلود کریر نویسنده شهیر فرانسوی نوشته‌اند و محصول فرانسه و افغانستان است. ماجرای فیلم حول محور یک زن جوان می‌گردد که همراه دو دختر و شوهر در کما رفته‌اش (با بازی حمید جاودان بازیگر ایرانی ساکن پاریس) در خانه‌ای نیمه ویران و در شهری که اکنون خط مقدم جنگ است زندگی می‌کند. شوهر که از مجاهدان افغان بوده تیر خورده و حالا جسم بی‌تحرکش تبدیل شده است به سنگ صبور زن جوان تا رازهای پنهانیش را بیان کند. در این میان او با سرباز جوانی به بهانه پول، رابطه جنسی برقرار می‌کند و این رابطه موجب آن می‌شود که در انتهای فیلم پنهانی‌ترین راز زندگیش را به زبان آورد.

گلشیفته اما این روزها به سرعت برق، پله های شهرت را یکی پس از دیگری و با بازی در نقش های نامتعارف، حضور در مجلات مد و گروه های موسیقی در فرانسه! می پیماید، او به لطف برهنه شدن برای مجله سزار و بازی در نقش یک روسپی در آخرین فیلم اش به روند خود برای رسیدن به اوج این شهرت کاذب که از غرب وام گرفته، هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می شود، از آن دسته شهرت هایی که هیچ انسان پاکی به گرد آن هم نمی گردد چه رسد به زن ایرانی پاکدامن.

 

«سنگ صبور» در آغاز یک رمان بود، نوشته عتیق رحیمی افغان که پنج سال پس از بردن جایزه گنکور در سال ۲۰۰۸ به کارگردانی نویسنده‌اش سر از پرده سینما‌ها درآورد، آن هم با بازی دختر بی حیای ایرانی دلباخته فرنگستان.

 

لطف پدرانه عتیق به گلشیفته

نظرات 1 + ارسال نظر
ندا اهوازی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:45

سلام عید شما مبارک. ما اخرش نفهمیدیم براچی چند وقته غیبت صغری دارین. ایام همیشه بکام

دروود بر ندا خانم
سال نو شما هم مبارک باشه
خدمتتان عرض کنم علاوه بر قطعی اینترنت بدلیل ادامه تحصیل نتونستم ادامه بدم انشااله در آینده بیشتر و بهتر فعالیت خواهیم داشت.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد