گزارش بی بی سی از شیعیان نیجریه: "زاکزاکی" شیخ محبوب و دوستدار

گزارش بی بی سی از شیعیان نیجریه: "زاکزاکی" شیخ محبوب و دوستدار ایران

بی بی سی در گزارشی با عنوان "چرا باید نیجریه از حمله به ایران نگران باشد؟" به بررسی وضعیت شیعیان در نیجریه پرداخت.


به گزارش عصر ایران، در این گزارش آمده است:درست زمانی که جنبش اسلامی سنی "بوکو حرام" در راس عناوین خبرها در نیجریه قرار دارد گروهی از شیعیان نیز در این کشور وجود دارند که توجه ها را به خود جلب کرده اند.

شهر "کادونا" مهمترین شهر شیعه نشین نیجریه است. در این شهر می توان آثار و بناهای قدیمی مربوط به قرن 19 میلادی یعنی زمان ورود اسلام به نیجریه را مشاهده کرد.
این شهر مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفته زیرا میزبان دفاتر اسلامی بسیاری از جنبش اسلامی شیعه نیجریه  است.

جنبش شیعیان در نیجریه از 20 سال پیش تاکنون به طور روزانه، روزنامه منتشر می کند و به زودی شبکه های رادیو اینترنتی و تلویزیونی راه اندازی می کند.

همچنین بسیاری از فیلم های مستند درباره ویژگی های مثبت شیعیان و سران آنها به زبان سواحیلی محلی دوبله و به صورت دی وی دی در مکان های زیاد این شهر در معرض فروش قرار دارد.

در گذشته، این جنبش، کوچک و محدود بود اما هم اکنون گسترش یافته و افراد زیادی عضو آن شده و به جنبش بزرگی تبدیل شده است. این در حالی است که همه نگاه ها متوجه جنبش بوکو حرام، یک جنبش اسلامی سنی است که برای ایجاد دولت اسلامی در نیجریه می جنگد.

با این حال ، برخی در نیجریه ، از رشد جنبش شیعیان در این کشور بدون وجود نظارت حکومت مرکزی ابراز نگرانی می کنند.

شیخ زاکزاکی رهبر شیعیان در نیجریه


رهبر شیعیان در نیجریه یعنی شیخ" ابراهیم زاکزاکی" 57 ساله از حدود 30 سال پیش یعنی زمانی که انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 به پیروزی رسید این مسئولیت را برعهده دارد.

رویترز می نویسد: حوادث ایران شیخ زاکزاکی را به این باور رسانده که بیداری اسلامی می تواند به نیجریه برسد.
او با اینکه دریافت پول از ایران را رد می کند اما همانند ایران مخالف آمریکاست.

هنگامی که با این رهبر دینی ملاقات کردیم او لباس های سنتی برتن داشت و به مانند یک دولتمرد باتجربه رفتار می کرد.
شیخ می گوید که هم اکنون صدها هزار نفر هوادار دارد.

او عکس رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه ای را در اتاقش گذاشته و به همراه هوادارانش همیشه با جدیت حوادث جاری در ایران را پیگیری می کند.

هنگامی که از شیخ پرسیده شد آیا حمله نظامی به ایران تاثیری بر نیجریه خواهد داشت یا خیر گفت: "نه تنها بر نیجریه بلکه بر همه جهان تاثیر خواهد داشت."

در هنگام مصاحبه با شیخ زکزاکی، پاسخ های وی با ابهام های زیادی همراه است. به روشنی می توان درک کرد که او به رسانه ها اعتماد ندارد. شیخ به دلیل نگرانی از تحریف سخنانش، مصاحبه را برای خودش هم ضبط می کند.شیخ پاسخ بسیاری از سئوالات را نیز ارائه نکرد بدون اینکه توضیحی در این باره بدهد.

 بی بی سی در ادامه به سراغ مخالفان این جریان شیعی رفته و به نقل از یک تحلیلگر سیاسی نیجریه در این باره گفته که جنبش شیعیان در نیجریه، تهدید واقعی برای این کشور است.
عیسی یکی از پژوهشگران در دانشگاه احمدوبیلو گفت که جنبش شیعیان به رهبری زاکزاکی حکومتی در داخل یک حکومت ایجاد کرده است.

او اضافه کرد که می داند که جنبش آموزش های نظامی برای اعضای خود برگزار می کند و این یعنی اینکه آنها منتظر اتفاقی هستند.

شیخ در مقابل می گوید که آموزش های ادعایی ، صرفاً در حد آمادگی برای دفاع از خود است. او این اقدامات را با آموزش های کاراته برای نوجوانان مقایسه می کند.
در شهر کادونا ، جنبش بوکو حرام حملات زیادی را علیه نیروهای امنیتی و مردم ساکن در این شهر انجام داده اند.

شیخ زاکزاکی تصریح می کند که به ورود به سیاست فکر می کند و احتمال دارد حزب سیاسی را ایجاد کند البته به شرطی که قوانین دولت به او این اجازه را بدهد.
با این حال او می گوید که وضعیت کنونی کشور نیجریه چنین اجازه ای به او نمی دهد.

هواداران شیخ از کوچک و بزرگ می گویند که به دیدگاه ها و نظرات او، اعتماد دارند. آنها از ایده های دینی شیخ هم حمایت می کنند و می گویند که این ایده ها و افکار نه تنها در نیجریه بلکه در همه مناطق آفریقا منتشر می شوند.

در روز مشخصی در هفته برای قرائت قرآن، هزاران نفر از هواداران شیخ از زن و مرد به حضور او می رسند. آنها به صورت جداگانه می نشینند و نشان می دهند که برای یادگیری و برقراری آرامش تاکید دارند.

خبرنگار بی بی سی اضافه می کند: به نظر نمی رسد که این جنبش شیعه، تهدیدی برای حکومت یا ملت نیجریه باشد.

نیجریه 148 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ، 55 درصد مسلمانند.
آمار قابل اتکایی برای تعیین تعداد شیعیان این کشور وجود ندارد ولی براوردها حاکی از آن است که نیجریه حدود سه تا هفت میلیون شیعه  دارد.
گفته می شود 95 درصد شیعیان کنونی ، پیشتر مذهب یا دین دیگری داشتند ولی در 3 دهه اخیر به تشیع گرویده اند که به "مستبصرین" معروف اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد