آثار خطرناک مال حرام !

آثار خطرناک مال حرام !

کاری نکنیم که روز توبه دیر شود و وقتی به خود آییم که یک جو برای ما سود نداشته باشد و التماس کنیم که خدایا ! ما را به دنیا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجای آریم و در جواب ما بگویند : ساکت باش ، برگشتنی برای تو نیست ، وقت جبران خطاکاری گذشته .

 


هر چه آثار معنوی و مثبت و پرفایده در خوردن مال حلال است ، ضدّش در مال حرام است. ترک نماز واجب، ترک نماز شب، قساوت قلب، بی میلی به حقایق اصیل، تاریکی دل، سرسختی نشان دادن در مقابل حق، کسالت روح، ظلمت جان، سستی در دین، دست زدن به کارهای زشت و ناشایست و بسیاری از امور شیطانی به طوری که قرآن مجید و روایات می گویند، از آثار شوم حرام خواری است. وَلَمَّا ذَکَرَ صلی الله علیه وآله: الحَریصَ عَلَی الدُّنْیا قالَ: رُبَّ اَشْعَثٍ أَغْبَرٍ مُشَرَّدٍ فی الأَسْفارِ مَطْعَمُهُ حرامٌ وَ مَلْبَسُهُ حَرامٌ وَغَذی بِالْحَرامِ، یَرْفَعُ یَدَیْهِ فَیَقُولُ: یا رَبِّ یا رَبِّ فَأَنّی یُسْتَجابُ لِذالِکَ.

وقتی نبیّ اکرم صلی الله علیه وآله سخن از حریص به دنیا پیش آورد فرمود: چه بسا آشفته ، گرد آلوده ، خانه به دوش و آواره ای از این شهر به آن شهر و از این سفر به آن سفر که خوراک و لباس و تغذیه اش با حرام است و دست به دعا برمی دارد و یا رب یا رب می گوید ، چگونه این آدمی که غرق در حرام است دعایش مستجاب شود ؟

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله أَنَّ لِلّهِ مَلَکاً عَلی بَیْتِ الْمَقْدَسِ یُنادی کُلَّ لَیْلَةٍ مَنْ أَکَلَ حَراماً لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ .

از نبیّ بزرگ صلی الله علیه وآله نقل شده : خدا را ملکی است بر بیت المقدس هر شب فریاد می کند : هرکس حرام بخورد مستحب و واجبی از او پذیرفته نیست !!

 وَ قالَ صلی الله علیه وآله : مَنِ اشْتَری ثَوْباً بِعَشَرَةَ دَراهِمَ وَفی ثَمَنِهِ دِرْهَمُ حَرامٍ لَمْ یَقْبَلِ اللّهُ تَعالی صَلاتَهُ مادامَ عَلَیْهِ مِنْهُ شَیْ ءٌ .

 و نیز پیامبر عزیز صلی الله علیه وآله فرمود : کسی که پیراهنی را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم درهمی از حرام باشد ، تا وقتی چیزی از آن پیراهن بر اوست خدا نمازش را قبول نمی کند .

امام صادق علیه السلام فرمود : مرد وقتی از غیر حلال کسب مال کند و با آن به حج برود و تلبیه بگوید ، به او گفته می شود : لا لبّیک و لا سعدیک و اگر از مال حلال باشد ، لبّیک او را جواب می گوید

 

وَقالَ صلی الله علیه وآله : کُلُّ لَحْمٍ نَبَتَ مِنْ حَرامٍ فَالنَّارُ أَوْلی بِهِ .

و نیز آن حضرت فرمود : هر گوشتی از حرام بروید ، آتش به او سزاوارتر است .

وَقالَ صلی الله علیه وآله : مَنْ أَصابَ مالاً مِنْ مَأْثَمٍ فَوَصَلَ بِهِ رَحِماً أَوْ تَصَّدَقَ بِهِ أَوْ أَنْفَقَهُ فی سَبیلِ اللّهِ جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِکَ جَمیعاً ثُمَّ قَذَفَهُ فی النّارِ.

و نیز آن رهبر بزرگ فرمود : کسی که از طریق گناه به مالی برسد و با آن صله رحم کند ، یا صدقه بدهد ، یا در راه خدا انفاق کند ، خداوند همه آن اموال را جمع کند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد .

عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام : إِذَا اکْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّی نُودِیَ لا لَبَّیْکَ وَلا سَعْدَیْکَ وَإِنْ کانَ مِنْ حِلِّهِ نُودِیَ لَبَّیْکَ وَسَعْدَیْکَ.

امام صادق علیه السلام فرمود : مرد وقتی از غیر حلال کسب مال کند و با آن به حج برود و تلبیه بگوید ، به او گفته می شود : لا لبّیک و لا سعدیک و اگر از مال حلال باشد ، لبّیک او را جواب می گوید .

وَعَنْهُ علیه السلام : کَسبُ الْحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِیَّةِ .

و نیز حضرت صادق علیه السلام فرمود : مال حرام آثارش در نسل آشکار می شود .

می گویند: حجّاج بن یوسف ثقفی که در پلیدی و خباثت نظیر نداشت به کوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملک مقرّ حکومت خود قرار داد، به او گفتند: در این شهر، افرادی مستجاب الدعوه هستند. گفت: همه آن ها را کنار سفره من حاضر کنید، همه را آوردند. به آنان گفت: غذا بخورید، آن ها هم از آن سفره خوردند .

سپس به آنان گفت: بروید . چون رفتند ، به اطرافیانش گفت : با این غذای حرامی که اینان خوردند ، مطمئن باشید که دیگر دعایشان مستجاب نخواهد شد !!

چه نیکوست که انسان توجّه داشته باشد که مدّت اقامتش در دنیا بسیار کم است و عمر هم چون برق زودگذر است ؛ این عمر کوتاه و زودگذر به این نمی ارزد که انسان برای یک لقمه نان و یک یا دو دست لباس و یک خانه ، خودش و اهل و عیالش را به حرام آلوده کند و دست به ربا و رشوه و غصب و دزدی و تجاوز و غارت ببرد ، در حالی که خدای بزرگ روزی انسان را از حلال قرار داده و آدمی را از حرام نهی کرده است تا کی باید گرفتار دام دنیا باشیم و تا چه وقت باید دچار اسارت هوی و هوس بوده و عمر گران مایه را به بی خبری سپری کنیم ؛ آخر برای این شکم ناقابل و بدن بی مقدار ، چرا باید آلوده به گناه و تجاوز شویم و شکم و شهوت را به جای خدا معبود خود گرفته و تمام لحظات خود را در فرمان آن دو تمام کنیم !!

کاری نکنیم که روز توبه دیر شود و وقتی به خود آییم که یک جو برای ما سود نداشته باشد و التماس کنیم که خدایا ! ما را به دنیا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجای آریم و در جواب ما بگویند : ساکت باش ، برگشتنی برای تو نیست ، وقت جبران خطاکاری گذشته

 

مگر ارزش شکم و قیمت شهوت چه اندازه است ، که آن دو را با خدا عوض کرده و به سعادت ابدی و همیشگی خود ضربه های غیر قابل جبران وارد کنیم .

کاری نکنیم که روز توبه دیر شود و وقتی به خود آییم که یک جو برای ما سود نداشته باشد و التماس کنیم که خدایا ! ما را به دنیا برگردان تا مؤمن شده و عمل صالح بجای آریم و در جواب ما بگویند : ساکت باش ، برگشتنی برای تو نیست ، وقت جبران خطاکاری گذشته .

بیایید تا فرصت داریم از عمر پرقیمت خود در راه خدا و برای خدا استفاده کنیم و این چند صباح محدود را خرج حضرت دوست کرده ، با انجام کارهای خداپسندانه تمام کنیم و به قول فیض کاشانی آن مست جام وحدت :

      وقت آن است که جوینده اسرار شویم                                روح را پاک برآریم زآلایش تن

      عشق را کاش بدانیم کدام است دکان                               جای آن دارد اگر صد دل و صد جان بدهیم

     گره دل نگشاید به سر انگشت خرد                                     کار عشق است بیا از پی این کار شویم

 

امام صادق علیه السلام می فرماید ، پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه وآله فرمود : طلب دانش بر هر مرد و زنی واجب است و آن شناخت نفس است

 

از رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده که نخوردن یک لقمه حرام نزد خداوند، از دو هزار رکعت نماز مستحبی بهتر است .

امام صادق علیه السلام فرمود : رد کردن یک درهم به صاحبش که راضی نیست پیش انسان بماند ، نزد حق با هفتاد حج قبول شده برابر است .

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: قومی وارد قیامت می شوند که حسنات آن ها مانند کوه های تهامه است ، ولی آنان را به آتش می برند. عرض کردند: در پرونده آنان نماز هست ؟ فرمود : آری . گفتند : روزه دارند ؟ فرمود : آری ؛ حتّی در پرونده خود نماز شب هم دارند ، ولی آنچه باعث به آتش رفتن آن ها است ، این است که در برخورد با مال دنیا رعایت حلال و حرام خدا را ننمودند!!

و نیز از آن حضرت نقل شده که فرمودند : از طرف حق به من امر شد که قوم خود را بترسان ، به آنان بگو : داخل مسجد می شوید در حالی که از بنده ای از بندگانم بر گردن شما حقّی است که با حبس این حق به او ظلم شده ، تا زمانی که در مسجد ، در حال نماز در محضر من ایستاده اید ، من شما را لعنت می کنم .

آری ، این چند روزه محدود دنیا باید با دقّت و مراقبت و بیداری و محاسبه زندگی کرد تا در پیشگاه حق از صالحین شویم و به فرموده امام صادق علیه السلام:[ ثُمَّ مَنْ رَعی عِلْمَهُ عَنِ الْهَوی وَدینَهُ عَنِ الْبِدْعَةِ وَمالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصَّالِحینَ] سپس هر کس علمش را از هوی و دینش را از بدعت و مالش را از حرام حفظ کند پس او از جمله صالحین است .

[ قالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله : طَلَبُ الْعِلْمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَة وَهُوَ عِلْمُ الأَنْفُسِ ]

امام صادق علیه السلام می فرماید ، پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه وآله فرمود : طلب دانش بر هر مرد و زنی واجب است و آن شناخت نفس است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد