حکم گوش دادن به ساز و موزیک

حکم گوش دادن به ساز و موزیک

سوال: افرادی (در رادیو) مدح ائمه طاهرین (علیهم السلام) یا واقعه ی کربلا را با وزن و ساز و با لحن خوب می خوانند. آیا استماعش جایز است؟

امام خمینی (ره)

اگر غنا و موسیقی نباشد مانع ندارد.  

استفتائات، ج2، ص 15، س 36

 

آیت الله بهجت (ره)

اگر غنا و مطرنباشد مانعی ندارد. 

استفتائات،ج 4، ص 541 با استفاده از، س 6394

 

آیت الله تبریزی (دام ظله)

اگر خواندن به نحو غناء و کیفیت لهوی باشد جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن آن جایز نیست.    

استفتائات جدید، ج2، ص210، س 949 و 950

 

آیت الله خامنه ای (دام ظله)

جواز گوش دادن منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غناء و موسیقی لهوی مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست گوش دادن به آن اشکال ندارد.   

اجوبه الاستفتائات ، ص 226 با استفاده از س 1129 

 

آیت الله سیستانی (دام ظله)

غناء عبارت است از کلام بیهوده و لهوی که با آواز و آهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب اجراء می شود و دعاء و ثناء انبیاء و اولیاء و امامان اهل بیت (علیهم السلام) هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی، رزمی، با همان لحن و آهنگ غنائی که یاد شد بنابر احتیاط واجب حرام است و اما آوازهائی که تعریف ما (غناء) بر آن صدق نکند ذاتاً حرام نمی باشد.    

فقه برای غرب نشینان، ص 319، س 551 و 552

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

هر آهنگ و آوازی که طبعاً طرب آور و مناسب مجالس لهو و لعب باشد به نحوی که عرفاً به آن صورت لهوی و باطل گفته شود خواندن و گوش دادن به آن جایز نیست.    

جامع الاحکام، ج1، ص 296، س 1018 

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

سوال: افرادی (در رادیو) مدح ائمه طاهرین (علیهم السلام) یا واقعه ی کربلا را خوب می دانند. آیا استماعش جایز است؟

اگر بصورت غنا نباشد مانعی ندارد.    

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظله)

اگر غناء و موسیقی نباشد مانعی ندارد.  

هزار و یک مسأله فقهی، ج1، ص 126، س 445

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد