ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
اگر غنا و موسیقی نباشد مانع ندارد.
استفتائات، ج2، ص 15، س 36
اگر غنا و مطرنباشد مانعی ندارد.
استفتائات،ج 4، ص 541 با استفاده از، س 6394
اگر خواندن به نحو غناء و کیفیت لهوی باشد جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن آن جایز نیست.
استفتائات جدید، ج2، ص210، س 949 و 950
جواز گوش دادن منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غناء و موسیقی لهوی مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست گوش دادن به آن اشکال ندارد.
اجوبه الاستفتائات ، ص 226 با استفاده از س 1129
غناء عبارت است از کلام بیهوده و لهوی که با آواز و آهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب اجراء می شود و دعاء و ثناء انبیاء و اولیاء و امامان اهل بیت (علیهم السلام) هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی، رزمی، با همان لحن و آهنگ غنائی که یاد شد بنابر احتیاط واجب حرام است و اما آوازهائی که تعریف ما (غناء) بر آن صدق نکند ذاتاً حرام نمی باشد.
فقه برای غرب نشینان، ص 319، س 551 و 552
هر آهنگ و آوازی که طبعاً طرب آور و مناسب مجالس لهو و لعب باشد به نحوی که عرفاً به آن صورت لهوی و باطل گفته شود خواندن و گوش دادن به آن جایز نیست.
جامع الاحکام، ج1، ص 296، س 1018
سوال: افرادی (در رادیو) مدح ائمه طاهرین (علیهم السلام) یا واقعه ی کربلا را خوب می دانند. آیا استماعش جایز است؟
اگر بصورت غنا نباشد مانعی ندارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
اگر غناء و موسیقی نباشد مانعی ندارد.
هزار و یک مسأله فقهی، ج1، ص 126، س 445