با نفوذترین خانواده های ایرانی در دبی چه کسانی هستند؟

با نفوذترین خانواده های ایرانی در دبی چه کسانی هستند؟


حاکم دبی چگونه ایرانیان را جذب کرد؟


در یکی از اسناد ویکی لیکس به حضور موثر ایرانیان در دبی اشاره شده است. این سند در 27/6/2007 توسط جیلیان برنز، رئیس دفتر منطقه ای ایران در دبی تنظیم شده است.
در این سند ویکی لیکس آمده است: دبی یکی از مراکز اصلی ایرانیان خارج از کشور از لحاظ تعداد زیاد و حضور در جامعه اقتصادی است.
مهاجران ایرانی، چه کسانی که قبل و چه کسانی که پس از انقلاب اسلامی به دبی آمدند، نقشی قابل توجه در موفقیت اقتصادی دبی بازی کرده اند.
دبی همچنان پذیرای مهاجران ایرانی است که در همه ی حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند. البته، تنش بین دو کشور و افزایش فشار بین المللی در مورد ایران باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای جامعه اقتصادی دبی شده است.
به گفته ی اتاق تجارت و صنعت دبی، ایرانیان و غالبا تاجران این کشور، در بین اولین بیگانگانی هستند که در امارات متحده ی عربی فعالیت اقتصادی را اغاز کردند.
در ادامه ی این سند آمده است: از زمان دهه 1950 که ایران پویاترین اقتصادی منطقه را داشت، بازار دبی، اول از همه متوجه ایران بود.
حاکم دبی، شیخ راشد به ایرانیان مشوق هایی مثل زمین رایگان، محافظت شخصی و معافیت از پرداخت گمرگ ارائه کرد.
با فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران پس از انقلاب 57 ، دبی نقشی جدی به عنوان مرکز صادرات برای ایران بازی کرد.
این تلگراف بر روی حضور اقتصادی ایران در امارات تمرکز دارد. در ذیل نگاهی جامعه شناختی به جامعه ی ایرانیان ساکن دبی شده است:
امارات در فاصله ی کمتر از 100 مایلی خلیج فارس واقع شده و بزرگترین شریک تجاری ایران است. دبی به عنوان روزنه ای از سوی ایران استفاده می شود تا فعالیت اقتصادی این کشور با دنیای خارجی از طریق حمل بارها توسط کشتی های بزرگ و لنج ادامه یابد.
اتاق تجارت و صنعت دبی ادعا می کند که در سال 2006، تجارت غیرنفتی ایران و دبی به 8 میلیار دلار رسیده بود.
همچنین ارزش تجارت کامل ایران - دبی به حدود 11 میلیارد دلار رسید.
همانطور که در رسانه های داخلی گزارش داده شد، کنسولگری ایران در دبی اعلام کرد که صادرات و واردات به ایران به 7 میلیارد دلار در سال 2006 رسید و صادرات ایران به امارات نزدیک به 3 میلیارد دلار بود. انتظار می رود که به 3.5 میلیارد دلار در سال 2007 برسد.
مسئول تجاری کنسولگری ایران در دبی اعلام کرده است که ایران ماشین الات و تجهییزات سنگین، میوه، سبزی ، غذا، مصالح ساختمان و محصولات پتروشیمی به امارات صادر می کند.
به نوشته ی سایت دولتی ایسنا، در پایان سال 2006، مجموع سرمایه ایرانیان در دبی نزدیک به 300 میلیارد دلار است.
بسیاری از خانواده های ایرانیان فعال اقتصادی در دبی به وضعیت برجسته ی رسیده اند. اما مهاجران قدیمی ایرانی در جامعه دبی بیشتر شناخته شده اند. البته انها هم اکنون شهروند امارات هستند.
حتی برخی از انها وارد دولت امارات شده اند و پست وزارتی نیز گرفته اند.

.:. خانواده های مشهور ایرانی
خانواده های با نفوذ ایرانی در دبی عبارتند از: گله داری، گرگاش، العقیلی و رفیقدوست .
این افراد چندین فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری دارند و نمونه ی فرصت های کاری موجود در دبی هستند.
خانواده گله داری، البته با مقداری پسرفت مواجه شده اند ولی سابقه ی طولانی در فعایت های سازمانی و تجاری از دهه 1940 دارد.
وی اصلتا اهل شهر گله دار در ایران است. سه بردار گله داری اولین هتل مدرن دبی را ساختند که شامل هتل اینترکانتیننتال و هیتات رجینسی در اواسط دهه 1970 می شود.
یکی از بزرگرترین چهارراه های دبی عبدالوهاب گله داری نام دارد که به خاطر نزدیکی به محل نمایشگاه ماشین معروقش یعنی گله داری موتورز است.
عبدالوهاب همچننین روزنامه گلف تایمز را راه اندازی کرد و یکی از فرزندانش سردبیر روزنامه خلیج تایمز بود.
امروز، یکی دیگر از فرزندان گله داری، عصام مدیرعامل توسعه دهندگان بین المللی عمار هستند که برج دبی را می سازد و قرار است که بزرگترین برج جهان باشد.
همچنین خانواده های بزرگ دیگری مثل العقلیلی روابط تجاری قابل توجهی با امریکا و ایران دارند. البته العقیلی با پسرفت هایی در حوزه سرمایه گذاری در ایران مواجه شده است.


.:. ایرانیان در تمام حوزه ها پخش شده اندامروز، ایرانیان دبی در طیف گسترده ای از فعالیت های اقتصادی مشغول به کار هستند و به نظر نمی اید که بر روی بخش خاصی در فعالیت های اقتصادی متمرکز شده اند.
دولت ایران، مرکزی تجاری در دبی دارد که همایش های بین الملی تجاری برگزار می کند و شورای مستقل تجارت ایران، آن محل را اداره می کند تا ایرانیان فعال اقتصادی را کمک کند.
بر اساس مقاله ای که در ژانویه سال 2007 در میدل ایست انلاین منتشر شد، اتاق تجارت و صنایع دبی اعلام کرده است که هشت هزار و پنجاه شرکت ایرانی در دبی ثبت شده اند. این در حالی است که شورای تجارت ایران این تعداد را نزدیک به 10 هزار شرکت عنوان کرده است.


.:. لهحه ی لاری پلیس اماراتدیگر ایرانیان به عنوان، معلم، استاد، مسئولان بانکی و پزشک در امارات فعالیت می کنند.بسیاری از پلیس های امارات اصالتا متعلق به قسمت جنوبی ایران و بلوچستان هستند.
برای مثال، یک چهارم افسران پلیس در ساختمان مرکز تجارت جهانی دبی، محل ساختمان کنسولگری، به لاری سخن می گویند که گویشی فارسی است.
همچنین برخی از اماراتی های قدیمی، زبان فارسی را به صورت محدود صحبت می کنند، چراکه زمانی زبان فارسی زبان بازار داخلی دبی بود.

.:. منافع دولت ایراندولت ایران از دو حوزه در خصوص جامعه تجارت ایرانیان در دبی نفع می برد.
در ادامه این سند به منافعی که ایران از تجارت با امارات می برد اشاره شده است: برعکس کردن جریان سرمایه از ایران و هدایت دوباره آن به ایران و حفظ ارتباط اقتصادی بین دو کشور مخصوصا در حالی که تهدید تحریم های بیشتر افزایش پیدا کرده است.
همچنین مقامات ایرانی معمولا سفرهایی به دبی می کنند که نمی توان فهمید که این قدم، به بهبودی اوضاع کمک کرده است یا خیر.
احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در تاریخ 13 می سال 2007 به دبی سفری کرد که اولین سفر رئیس دولت ایران به امارات از زمان اتحاد امارات بود.
او دیدارهایی محرمانه ی با فعالان اقتصادی داشت که افراد برجسته ای هم در میان انان بودند.
در ادامه ی سند ویکی لیکس آمده است: ما از چندین نفر شنیده ایم که جامعه ی ایرانیان دبی در گردهمایی بزرگ رئیس جمهور ایران در استادیوم فوتبال باشگاه ایران حضور یافته اند.
در کنار رئیس جمهور، اخیرا، وزیر تجارت و رئیس بانک مرکزی چندین بار به دبی سفر کرده اند.
به گزارش رسانه ها، وزیر تجارت در جلسه ای با شورای تجارت ایران حضور یافت و در پاسخ به درخواست برخی از اعضا، قول به انجام اقداماتی در جهت تسهیل تجارت امارات واعضا داد.
به نوشته ی این سند ویکی لیکس، منابع ما اشاره کردند که دولت ایران به دنبال استفاده از نفود بیشتر در شورای تجارت ایران است.
یکی از دلایل اهمیت روابط این دو کشور، حضور حمید اصفی ، یکی از ارشدترین دیپلمات های ایرانی، سخنگوی سابق و معاون وزیر خارجه را به عنوان سفیر ایران در امارات است.
کنسول ایران در دبی دیدارهای مرتبی با شیوخ دبی در مورد روابط تجاری دارد.
 

توضیح تنظیم کننده ی سند: فضای تقریبا باز اقتصادی دبی و جو اجتماعی با محدویت کمتر این کشور به جذب ایرانیان که هم اکنون 10 درصد جمعیت امارات را تشکیل می دهند ادامه می دهد.
همچنین تسهیل کردن انتقال محموله ها به ایران از دبی خط، عرضه ای مهم برای خدمات و واردات محموله به ایران است که شامل فعالیت خود ایرانیان برای دور زدن تحریم امریکا و سازمان ملل می شود.
در پایان توضیحات این سند آمده است: تصویر فرود هواپیمای احمدی نژاد در ماه می در امارات و خروج همزمان دیک چنی معاون رئیس جمهور امریکا از این کشور، نشان دهنده ی مشکلات سهمگین امارات برای ارتباط با دو کشور ایران و آمریکاست و همچنین سخت است که امارات دو کشور را نادیده بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد