راه های کنترل غریزه جنسی در قرآن

راه های کنترل غریزه جنسی در قرآن

زدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسکین خاطر انسان می شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می گردد. بنابراین، طبیعی ترین و اصلی ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است.


از نظر قرآن چگونه می توان غریزه جنسی را مهار کرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟

پاسخ:

خداوند متعال در قرآن کریم راه های متعددی را جهت کنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه داری»

الف. ازدواج

قرآن کریم می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند».

همانگونه که از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسکین خاطر انسان می شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می گردد. بنابراین، طبیعی ترین و اصلی ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است؛ به طوری که هر فردی که به سنّ بلوغ می رسد نیازمند به ازدواج است و تنها با ازدواج است که به طور کامل و صحیح فشار غریزة جنسی کاهش یافته و تعدیل می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه، فلیتق الله فی النصف الباقی؛ هر کس ازدواج کند همانا که نصف دینش را حفظ کرده است»، پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ کند. از این کلام رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله معلوم می شود که ازدواج کمک بسیار بزرگی است در حفظ و تعدیل غریزه جنسی؛ هم چنین ازدواج در سال های طبیعی مانع فحشاء و منکرات است؛ از این رو، انسان نباید بی جهت و بدون دلیل موجّه ازدواج را به تأخیر اندازد و خود را از این حلال مفید و چاره ساز محروم سازد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ ...؛ ای گروه مؤمنان، آن چه را که خداوند برای شما حلال نموده است، برخود تحریم نکنید».

نظربازی و چشم چرانی، غریزة شهوت را بیدار و تحریک کرده و او را در فشار قرار می دهد؛ این در حالی است که او اکنون دسترسی به ارضای غریزة جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راه های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت کند، به گناه و فساد کشیده می شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری کند، اگرچه گناه نکرده است اما فشار غریزة جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می سازد

ب. حفظ نگاه و غضّ بصر

 « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ...؛ به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه تر است؛ خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند....». پس از ارائه مؤثرترین راه و طبیعی ترین روش در ارضای غریزه جنسی یعنی ازدواج، به بیان طریق دوم یعنی «چشم پوشی» می پردازیم. تجربه نشان داده است که چشم پوشی از نامحرمان و دوری کردن از نظر بازی و چشم چرانی برای همه کس و در هر شرایطی لازم و ضروری است؛ خواه انسان جوان باشد خواهد پیر ومسن، متأهل باشد یا مجرد. شخصی که مجرد است و هنوز ازدواج نکرده است، در فشار روحی و جسمی به سر می برد. او نیاز به آرامش روحی روانی دارد نه تحریک و تهییج. نظربازی و چشم چرانی، غریزة شهوت او را بیدار و تحریک کرده و او را در فشار قرار می دهد؛ این در حالی است که او اکنون دسترسی به ارضای غریزة جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راه های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت کند، به گناه و فساد کشیده می شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری کند، اگرچه گناه نکرده است اما فشار غریزة جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می سازد، پس بسیار مناسب است که از چشم چرانی پرهیز نماید تا عواقب سوء آن دامن گیرش نشود.

نظربازی و چشم چرانی، برای شخص متأهل نیز عواقب سوء بسیاری در پی دارد. شخص متأهلی که در کوچه و بازار و محل کار به نامحرمان نگاه هوس آلود می کند، کم کم به آنان دلبسته می شود و نسبت به همسر خویش کم مهر و محبت می گردد. این به نوبه خود باعث اختلاف و درگیری در منزل شده و نظام خانواده را از هم متلاشی می سازد و....

از آن چه گذشت روشن شد که حفظ چشم و نگاه برای همه کس لازم و یکی از راه های کنترل غریزه جنسی است.

 

شاهدی از روایات:

در صدر بحث به دو آیه از قرآن کریم در این رابطه اشاره کردیم و اکنون به کلامی از امام صادق (ع) استناد می کنیم؛ قال الصادق علیه السلام: «النظر سهم من سهام الشیطان...؛

قدم اول و راه اصلی در کنترل غریزة جنسی ازدواج است؛ اما از آنجا که همه افراد امکان ازدواج کردن را ندارند می بایست تقوی و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن گاه که امکان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را که دامن خویش آلوده نمی سازند را تشویق کرده و گرامی می دارد

 

«نگاه کردن (به نامحرم) یکی از تیرهای زهرآگین ترکش ابلیس است» و چه بسا که یک نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.»

 

ج ـ عفاف و حفظ نفس

از کتب لغت استفاده می شود که «عفاف» به معنی «خودداری» و حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. «عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است که آدمی را از غلبه شهوت باز می دارد و عفیف به کسی گفته می شود که دارای این وصف و حالت باشد.

در قرآن کریم آیات متعددی در این رابطه موجود است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...؛ «و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بی نیاز گرداند....».

از این آیه معلوم می شود که قدم اول و راه اصلی در کنترل غریزة جنسی ازدواج است؛ اما از آن جا که همه افراد امکان ازدواج کردن را ندارند می بایست تقوی و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن گاه که امکان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را که دامن خویش آلوده نمی سازند را تشویق کرده و گرامی می دارد: «.... وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم وَالْحافِظات...» ؛ « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ... وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... و قل للمؤمنات ... و یحفظن فروجهن...؛ و آنان که دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفّتی) حفظ می کنند.» در این آیه، سخن از صفات برجستة مؤمنان است و ضمن بیان بخش مهمی از صفات مؤمنان، پاکدامنی و عفت را یکی از خصلت های برجسته ی آن ها می شمرد.

 

د ـ روزه

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای گروه مؤمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه که بر پیشینیان شما واجب شد، تا پرهیزگارشوند.»

 

پی نوشت ها:

  . روم/ 21.

. الحسن بن الفضل الطبرسی، مکارم الاخلاق، مؤسسه نشر اسلامی، نوبت اول، ربیع الموعود، 1414، ج1، ص 429، ش 1455.

. مائده/ 87.

. نور/ 30 و 31.

. محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: غفاری، ص 32.

. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، دارالکتاب العربی، ص 351؛ و مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، جلد 8.

. نور/ 33.

. احزاب/ 35.

. نور/ 31 و 30.

. بقره/ 183.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد