دفاع لادن طباطبایی از حقوق زنان

دفاع لادن طباطبایی از حقوق زنان

 
 
 


لادن طباطبایی، آخرین میزبان نخستین گروه بفرمایید شام بود؛ از دکوراسیون‌‌ مدرن خانه‌اش بگیرید تا چیدمان منظم وسایل آشپزخانه‌اش، همه و همه نشان از کدبانوگری او می‌داد. وقتی از بازیگر شناخته شده تلویزیون و سینمای ایران‌ پرسیدیم «این‌که می‌گویند آشپزی تنها وظیفه خانم‌هاست درست است؟» یک جواب خوشحا‌ل‌کننده برای خانم‌ها داد و از حقوق همه خانم‌ها دفاع کرد: «مردانگی حکم می‌کند، آقایان همه چیز را گردن خانم‌ها نیندازند.در نتیجه هم آشپزی و هم انجام کارهای خانه، باید بین زن و مرد تقسیم شود.»

 



 

کناردست مادرم آشپزی را یاد گرفتم
 


آشپزی را زمانی آموختم که در دوره دبیرستان تحصیل می‌کردم؛ آن زمان تصمیم گرفتم در کلاس‌های آموزشی خانم ایراندخت شرکت کنم و یک دوره شیوه پخت غذاهای فرنگی را بیاموزم. وقتی در این کلاس‌ها شرکت کردم، یکی از مبانی اصلی آشپزی که هماهنگی کارها، هنگام پخت غذاها بود را یاد گرفتم؛ به‌طور مثال یاد گرفتم وقتی دارم پیازها را سرخ می‌کنم، همزمان با آن، می‌توانم مثلا برنج را هم آبکش کنم. البته قبل از آن، همیشه کنار دست مادرم می‌ایستادم و با نگاه کردن به نحوه آشپزی کردنش، خیلی چیزها می‌آموختم و علاوه بر همه این‌ها، خودم هم علاقه زیادی به آشپزی داشتم ولی درحقیقت خاطرم نیست از چه زمانی به‌صورت جدی شروع به آشپزی کردم.

 





 
ازدواج؛ عامل یادگیری
 


فکر می‌کنم، ازدواج می‌تواند یکی از عوامل ایجاد انگیزه در خانم‌ها برای یادگیری باشد اما اگر ازدواجی هم در کار نباشد، می‌تواند تمرین و سرگرمی خیلی خوبی برای خانم‌ها باشد. البته بعد از ازدواج، یک مقدار از آشپزی‌ خانم‌ها به دلیل علاقه‌شان به این کار است و یک مقدارش هم از روی اجبار است که مجبورشان می‌کند یک کار را هر روز انجام دهند! به‌نظرم آشپزی بلد بودن، خودش یک هنر است و هر هنری، نوعی افتخار به حساب می‌آید. خانم‌ها هم به واسطه آشپزی‌شان، جزو دسته هنرمندان قرار می‌گیرند.

 



 

ناراحت نمی‌شوم، به نظر می‌رسم
 


اگر کسی از دست‌پختم انتقادی داشته باشد، با کمال میل می‌پذیرم، در کل آدم انتقادپذیری هستم. خودم که فکر نمی‌کنم اگر کسی به دست‌پختم ایراد بگیرد ناراحت شوم اما اطرافیانم می‌گویند بعد از این اتفاق، چهره‌ام ناراحت به‌نظر می‌رسد! البته سعی می‌کنم‌ همیشه قبل از همه، ایرادهای احتمالی غذایم مانند کم‌نمکی، شوری یا دیگر مسائل را بگویم‌ و به آن‌ها اعتراف می‌کنم اما اگر ایراد ناروایی به غذایم گرفته شود، مسلما ناراحت خواهم شد. یکسری غذاهایم مانند ماکارونی، پلو یونانی و سبزی‌پلو با ماهی‌ام بسیار بین اطرافیان‌مان زبانزد و مشهور است. بستگی دارد مهمانی که قرار است به خانه‌ام بیاید، چه کسی باشد. اگر مهمانانم از دوستانم باشند که هیچ استرسی نخواهم داشت اما یک موقع هست که با مهمان‌هایم رودربایستی دارم و استرس می‌گیرم خدایی ناکرده غذایم کم نیاید، خوشمزه شود و.... اوایل استرسم خیلی بیشتر بود اما الان کمتر شده.

به‌نظرم هنگام ترتیب یک مهمانی، ترکیب مهمانانی که شما به‌عنوان میزبان انتخاب می‌کنید خیلی مهم‌تر از غذایی است که می‌خواهی سرو کنی. زیرا اگر جمع دعوت شده با یکدیگر عقاید و حرف‌های مشترکی داشته باشند، میزبانی شما هم به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد، در غیراین‌صورت نه! نکته‌ای که برای خود من هنگام رفتن به مهمانی خیلی جالب است، این است که با توجه به زندگی‌ امروز که سرعت در آن بالا رفته، اگر در میز شام یا ناهار با غذاهایی مانند دلمه‌ای که بسیار ظریف پیچیده شده یا ترشی خانگی صاحب‌خانه یا مربای مخصوص میزبان مواجه شوم، بسیار برایم جالب خواهد بود، زیرا امروز کمتر کسی فرصت و حوصله انجام چنین کارهایی را دارد!

 





 

از آن‌جا که آقایان موجوداتی تک‌تمرکزی هستند، می‌توانند هنگام آشپزی بهترین و ایده‌آل‌ترین نتیجه را به دست بیاورند؛ به‌عنوان مثال به ندرت اتفاق می‌افتد یک خانم هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی یا فیلم کاملا غرق در آن شود، فقط به آن فکر کند و متوجه اطرافش نباشد، زیرا ویژگی‌ خانم‌ها این است که می‌توانند همزمان ‌‌به چند موضوع مختلف فکر، تجزیه و تحلیل کنند.

 



 

آشپزی مساوی بین زن و مرد
 


در گذشته‌ که اکثر خانم‌ها خانه‌دار بودند، یکی از وظایف اصلی‌شان، پخت‌وپز و آشپزی بود. مسلما هما‌ن‌طور که وظیفه یک مرد، کار در خارج از خانه و تامین هزینه‌های زندگی است، متعاقبا وظیفه یک خانم هم، رسیدگی به امور منزل و انجام کارهای مربوطه است. اما امروز با توجه به این‌که نقش خانم‌ها در جامعه پررنگ‌تر شده و بسیاری از آن‌ها شاغل هستند، زن و شوهرها باید با تقسیم وظایف بیرون و داخل خانه، با یکدیگر همکاری کامل داشته باشند؛ واقعا به دور از انصاف است یک خانم هم بیرون از منزل کار کند و هم وقتی به خانه برمی‌گردد، تمام کارهای منزل را به تنهایی انجام دهد! در واقع مردانگی حکم می‌کند، آقایان همه چیز را گردن خانم‌ها نیندازند. در نتیجه هم آشپزی و هم انجام کارهای خانه، باید بین زن و مرد تقسیم شود.

 



 

بفرمایید شام، برنامه‌ای جالب و متفاوت
 


در کل هر 3 شبی که مهمان شقایق دهقان، بهاره رهنما و سحر زکریا بودم خیلی به من خوش گذشت و نمی‌توانم بگویم کدام‌شان بهتر بودند اما به‌نظرم خانه شقایق آرامشی داشت که از آن لذت می‌بردم. دست‌پخت هر 3 رقیبم هم در این گروه عالی بود اما فکر می‌کنم زرشک‌پلویی که شقایق دهقان درست کرده بود، خیلی خوشمزه و متفاوت شده بود. غذای خودم هم کباب کوبیده بود و برای دسر هم ژله رنگی درست کرده بودم. البته یکسری مخلفات دیگر هم هنگام سرو شام مانند سالاد و... آماده کرده بودم که خودتان بعدا خواهید دید. در کل فکر می‌کنم «بفرمایید شام ایرانی» بیژن بیرنگ نسبت به برنامه‌های مشابهی که تا به حال دیده‌ایم، بسیار متفاوت‌تر و جالب‌تر خواهد بود، زیرا‌ اتفاقات و مسائل بامزه‌ای در آن رخ داده که می‌تواند خیلی برای مردم زیبا باشد.

 





 

این‌که امروز می‌گویند، مرد‌ها‌ بهترین سرآشپزهای دنیا هستند را هم قبول دارم و هم نه! درست است که شاید در گذشته آشپزی کردن برعهده خانم‌ها بوده و برای آقایان افت داشته غذا درست کنند اما امروز خیلی چیزها عوض شده؛ ممکن است دست‌پخت یک آقا آنچنان خوب باشد که ده‌ها زن هم به پایش نرسند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد