راهنمای خرید کفش

راهنمای خرید کفش

خرید یک جفت کفش، شاید کار ساده و آسانی به نظر برسد. لابد با خودتان می‏گویید به فروشگاه می‏روید و از بین انواع کفش در رنگ و طرح و مدل‏های مختلف، هر کدام که بیشتر خوش‏تان آمد و به دلتان نشست انتخاب می‏کنید و می‏خرید، اما موضوع به همین آسانی هم نیست. برای خرید یک جفت کفش مناسب، باید به نکات مهمی توجه کرد.
کفش‏ها بیش از سایر لباس‏ها و پوشش‏ها در راحتی، شادابی و سلامت شما موثرند، بنابراین ارزش دارد که کمی‏بیشتر وقت صرف کنید و این کار را جدی بگیرید.


Ùکفش مناسب
مناسب‌ترین کفش برای آقایان که بیشتر ساعات روز کفش به پا دارند، کفش چرم با منافذی برای پیشگیری از تعریق پا و کفی نرم و قابل انعطاف با پاشنه‌ای کمتر از 3 سانتیمتر برای راحتی بیشتر است. خانم‏ها هم بهتر است از کفش‏هایی که پاشنه آن کمتر از 3 سانتی‌متر است، استفاده کنند. پوشیدن کفش‏های نوک تیز و پاشنه بلند برای مهمانی، هر چند وقت یک بار و به مدت کم اشکالی ندارد، اما به طور کلی توصیه می‏شود پاشنه کفش بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد. هنگام خرید کفش برای بچه‏ها، علاوه بر موارد فوق و سلیقه خود بچه، دقت کنید بتوانند به راحتی خودشان کفش شان را بپوشند و از پایشان در بیاورند. این موضوع در ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس شان خیلی مهم است.


Ùخطر کفش ‏های پاشنه بلندگاهی وقت‏ها با پوشیدن یک کفش پاشنه بلند آن قدر از بلند قد شدن کاذب و موقت مان احساس رضایت می‏کنیم که یادمان می‏رود پوشیدن این کفش ممکن است به سلامتی مان آسیب برساند.
ضمن اینکه پوشیدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه بلند فقط به پاها آسیب نمی‏رساند، بلکه به زانو، کمر، استخوان‏های ستون فقرات و لگن هم آسیب وارد می‏کند.
وقتی شما کفش پاشنه بلند می‏پوشید، کمر برای جبران فشار وارد شده به پاها، قوس زیادی به خود می‏گیرد و از حالت طبیعی خارج می‏شود. در این حالت فشار زیادی به دیسک‏های بین مهره‏ای ستون فقرات و مفصل زانو وارد می‏شود.
مقدار این فشار به ارتفاع پاشنه ی کفش بستگی دارد و هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار بیشتری به عضلات، استخوان‏ها و مفاصل وارد می‏شود.
در مقایسه با کفش‏های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‏ای حدود 2/5 سانتی‌متر 22 درصد، کفشی با پاشنه 5 سانتی‌متر 57 درصد و کفشی که پاشنه 8 سانتی‌متری دارد 76 درصد به دیسک‏های بین مهره‏ای و زانو بیشتر فشار وارد می‏کند.
به علاوه کفش‏های پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می‏کنند و عملیات خون‌رسانی در این عضلات را مختل می‏کنند. همچنین کفش‏های تنگ و پاشنه بلند پوست پا را از حالت طبیعی خارج کرده و پس از مدتی آن را ضخیم کرده و پینه ایجاد می‏کنند. پینه‏های پا، اغلب دردناک بوده و پا را بد شکل می‏کنند.

Ùنکات زیر را هنگام خرید کفش در نظر بگیرید:

1- برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید. در بعضی افراد اندازه هر دو پا کاملا یکی نیست و ممکن است یکی از پاها بزرگ‌تر از دیگری باشد. برای پای بزرگ‌تر کفش بخرید و اگر لازم بود برای پای کوچک تر از کفی استفاده کنید.

2- صبح خرید نروید. بعد از ظهر و ساعات پایانی روز بهترین زمان برای خرید کفش است. اندازه پاها در طول روز تغییر می‏کنند. پاها در پایان روز و بعد از چند ساعت راه رفتن و ایستادن، اندازه بزرگ‌تری نسبت به ساعات اولیه روز دارند.

3- اول کفش را بپوشید، بعد بخرید. ممکن اندازه پاها تغییر کند. برای خرید کفش حتما خودتان بروید و آن را در مغازه بپوشید و امتحان کنید و صرفا به خاطر اینکه کفشی اندازه کفش قبلی تان است، آن را نخرید.

4- به پنجه کفش دقت کنید. پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت‏ها باید راحت بوده و روی هم قرار نگیرند. دقت کنید انگشت شست به اندازه کافی جا داشته باشد و راحت بتواند حرکت کند. کفش نباید آن قدر گشاد باشد که هنگام راه رفتن پاشنه پا از کفش بیرون بیاید.

5- کفشی با رویه مناسب بخرید. جنس رویه کفش باید نرم و قابل انعطاف باشد. کفش‏های چرمی‏، مناسب ترین جنس رویه هستند. کفش‏هایی با رویه پلاستیکی مناسب نیست و موجب تعریق و بوی بد پا می‏شود. کفش‏های پارچه‌ای و برزنتی هم برای فصول گرم سال انتخاب مناسبی هستند.

6- قسمت بیرونی و خارجی کف کفش که با سطح زمین تماس دارد، باید از جنس محکم و با دوام بوده و سطح آن هم صاف و لیز نباشد. قسمت داخلی کفی باید نرم باشد تا پا در آن احساس راحتی کند.

7- کفش‏های پاشنه بلند و همچنین تخت نخرید. کفش‏های پاشنه کوتاه آسیب کمتری به پاها می‏رسانند، اما کفش‏های بدون پاشنه با کفی تخت مناسب نیستند. بهتر است پاشنه کفش کمتر از 3 و بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد