چیدمان سفره افطار

چیدمان سفره افطار

 

با شروع ماه مبارک رمضان و رسم پسندیده افطاری دادن در اغلب خانه ها، سفره های افطاری با غذاهای مرسوم و تزئینات مخصوص خود پذیرای روزه داران این ماه است، خانم خانه می تواند با صرف کمی وقت بیشتر و زینت بخشیدن به سفره رمضان این ضیافت را با شکوه تر سازد.
در سفره رمضان اغلب از انواع دسرهای ایرانی مانند شله زرد، حلوا و کاچی استفاده می شود، این دسرها را می توان با موادی از قبیل پودر نارگیل، پودر پسته، خلال بادام و دارچین تزئین کرد. پودر نارگیل را نیز می توان در صورت تمایل به چند قطره رنگ خوراکی به رنگ دلخواه درآورد و از آن برای تزئین این دسرها استفاده کرد.
همچنین حلوا را به دلیل فرم پذیری آن می توان به اشکال گوناگون فرم داده تزئین کرد. انواع آش که اغلب در سفره افطار سرو می شوند را نیز می توان با همان موادی که معمولاً با آش مصرف می شوند مانند کشک، نعناع داغ، پیازداغ، قیمه گوشت، سیر سرخ شده و یا مقداری از حبوبات پخته که برای تهیه آش آماده شده تزئین کرد.
کد بانوی خانه می تواند آش رشته را با طرح یک پروانه زینت دهد، بدین ترتیب که ابتدا با حبوبات پخته طرح پروانه را بر روی سطح آش مشخص کند، سپس با مقداری کشک رقیق داخل بالهای پروانه را پر کند و با نعناع داغ و چند قطره زعفران حل شده در آب نقش بالهای پروانه را بنا به دلخواه رسم کند، به همین روش می توان با طرح گل یا طرحهای متنوع دیگری نیز انواع آش را تزئین کرد.
لازم به یادآوری است که برای فرم دادن به حلوا نیز می توان از یک قالب کیک به شکل ستاره استفاده کرد، بدین صورت که ابتدا داخل قالب را با مقدار کمی روغن مایع چرب کرد، سپس حلوا را درقالب ریخت و با پشت قاشق آن را فشار داد تا قالب را پر کند، آنگاه آن را در ظرف موردنظر برگرداند و بنا به دلخواه تزئین کرد.
برای تزئین خرما، یک سیب زمینی گرد را بپزید، سپس بخشی از یک طرف آن را با کارد ببرید تا سطح اتکای بیشتری یافته، در بشقاب ثابت قراربگیرد، سیب زمینی را در یک قطعه فویل بپیچید و آن را در بشقاب قراردهید سپس در هریک از خرماها یک خلال دندان فروببرید و سردیگر خلال دندان را در سیب زمینی فروببرید، به این ترتیب با خرماها سیب زمینی را بپوشانید، ردیف آخر را خالی بگذارید و با گلهای مصنوعی یا طبیعی حلقه ای از گل در زیر خرماها بسازید، در آخر کمی پودر پسته و پودر نارگیل بر روی خرماها بپاشید.
برای زینت بخشیدن به ظرف سبزی خوردن نیز می توان تربچه ها و پیازچه ها را به شکل گل برش داد و در کنار آنها از پنیر که به اشکال مختلف با قالب شیرینی بریده شده استفاده کرد.
از دیگر عناصر دکوراسیونی تزئینی هر سفره افطار، گلدانهای پر از گلهای رنگارنگ است که جلوه خاصی را به آن می بخشند. در این میان، انتخاب نوع گلدان به لحاظ ارتفاع و جنس، رابطه مستقیمی با گل و یا گلهای موردنظر، همچنین لوازم و وسایل به کار رفته در سفره و جنس و نوع آنها دارد.
بطور نمونه، قرار دادن گلهای ساقه بلند درون گلدانهای کوتاه و یا برعکس چیدن گلهای ساقه کوتاه درون گلدانی با ارتفاع زیاد، ظاهری نامتناسب و نه چندان زیبا را به سفره خواهدبخشید.
حال اگر کدبانوی خانه مایل باشد که گلهای متفاوتی را به لحاظ نوع رنگ در کنار یکدیگر در گلدان قراردهد، گذشته از حفظ تناسب ظاهری میان گل و گلدان، این رابطه را در بین گلهای انتخابی نیز رعایت کند.
ضمناً کدبانوی خانه باید به یاد داشته باشد که حفظ هماهنگی رنگی و در نظرگرفتن مسأله تضادها، در انتخاب گلهای متفاوت به لحاظ نوع و رنگ در کنار یکدیگر و رابطه آنها با دیگر لوازم و وسایل موجود در سفره و یا حتی گلدانها، همچنین نوع گلهای چیده شده در کنار هم به لحاظ پرپر و کم پر بودن و مدل آنها، نکات مهمی هستند که در انتخاب گل و روش گل آرایی میز و یا سفره می بایست در نظر قرارگیرند.
اگر شما سفره افطاری را بر روی میز چیده اید، معمولاً برای میزهای غذاخوری مورداستفاده در منازل، با رعایت نکات یادشده تنها یک گلدان پر از گلهای رنگارنگ و هماهنگ با یکدیگر و لوازم و وسایل کافی است، ولی اگر ترتیب سفره ای طویل را برای میهمانان خود داده اید، گلدانها و یا سبدهای متعددی را در فواصل مشخص، در طول سفره می بایست قراردهید. نکته حایز اهمیت این است که تنها حفظ هماهنگی میان گلهای یک گلدان، همچنین لوازم سفره کافی نیست، بلکه هنگامی که قرار است گلدانهای متفاوت در فواصل نزدیک به هم قرارگیرند لزوم هماهنگی و همخوانی میان آنها امری ضروری است. 

 

منبع: روزانه  

بشرویه تالک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد