8 راهکار برای افزایش هوش کودکتان

درست است که برخی نوزادان به دلایلی ممکن است نتوانند از شیر مادر تغذیه کنند اما اگر امکانش باشد که نوزاد دست کم تا سه ماهگی از شیر مادر تغذیه شود، احتمال افزایش بهره هوشی‌اش بالاتر خواهد رفت.   

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، در اینجا یک فهرست مختصر و مفید از فعالیت‌هایی که به فرزندتان کمک می‌کند سلول‌های عصبی‌اش را تقویت کند و به رشد مغزی بهتری برسد، آورده شده است.

 

شیر مادر
درست است که برخی نوزادان به دلایلی ممکن است نتوانند از شیر مادر تغذیه کنند اما اگر امکانش باشد که نوزاد دست کم تا سه ماهگی از شیر مادر تغذیه شود، احتمال افزایش بهره هوشی‌اش بالاتر خواهد رفت. مطالعات می‌گوید این موضوع احتمالا به در آغوش گرفتن نوزاد، ارتباط چشمی و نوازش نوزاد مرتبط است. اگر به هر دلیل نمی‌توانید کودک را با شیر مادر تغذیه کنید حتما هنگام تغذیه کودک با شیشه شیر او را در آغوش بگیرید و نوازشش کنید.

 

آب
به نوزاد بیاموزید که آب را دوست داشته باشد. اگر به او نوشیدنی شیرین ندهید او هیچگاه به سمت این قبیل نوشیدنی‌ها نمی‌رود. بین غذا به او آب بدهید. 85 درصد بدن ما را آب تشکیل داده و سیستم‌های مختلف بدن از جمله مغز برای عملکرد بهتر هیچگاه نباید بدون آب بمانند. 

 

لمس
لمس نوزاد برای رشد مغز او بسیار مهم است. برای این کار هنگام شیر دادن میتوانید او را حسابی نوازش کنید. گاهی از ماساژ برای لمس نوزاد استفاده کنید.

 

روی شکم قرار دادن
درست است که خوابیدن نوزاد روی شکم ممکن است باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود اما بهتر است 2 تا 3 بار در روز زمانی که هر دو بیدار و هوشیارید این کار را انجام دهید. این برای رشد سر، گردن، پشت، گوش و چشم موثر است و کمک میکند نوزاد سرش را بالا نگهدارد.

 

موسیقی
ریتم و آهنگ موسیقی می‌تواند باعث رشد مغزی شود. زیرا جنین از ابتدا با ریتم‌های منظمی مانند ریتم قلب مادر و تنفس او رشد کرده است. وقتی کودک به دنیا می‌آید ناخودآگاه به دنبال ریتم زندگی می‌گردد.

 

مواجهه با محیط متنوع
هر چه نوزاد بیشتر با دنیای اطرافش ارتباط برقرار کند و آن را تجربه کند سیستم عصبی مغزش بیشتر رشد می‌کند. او را بیرون ببرید و بدون آنکه کفش به پا داشته باشد روی شن‌ها و سبزه‌ها بگذارید. کمک کنید درختان را لمس کند، سوار قایق شود و  حتی به پارک بروید. به خاطر داشته باشید که حرکت و تجربه بهترین راه‌ها برای رشد ارتباطات مغزی کودک است.

 

زبان اشاره
مشخص شده نوزادانی که زبان اشاره را می‌آموزند تا 8 ماهگی شروع به برقراری ارتباط میکنند. حتما بامزه است که کوچولوی شما از طریق زبان اشاره بتواند نیازهایش را بیان کند. به این ترتیب آنها نیازی به گریه کردن برای غذای بیشتر ندارند.

 

تلویزیون ممنوع!
درست است که در حال حاضر تماشای تلویزیون جزوی از فرهنگ همه ما شده است. تحقیقات نشان داده است تماشای تلویزیون در سنین پایین برای کودک اصلا مناسب نیست. در حقیقت شما باید او را متفاوت و غیروابسته به تماشای تلویزیون بار بیاورید.به جای تلویزیون نگاه کردن بهتر است برایش کتاب بخوانید.

 

گفت و گو
ارتباط بسیار زیادی بین تعداد کلماتی که نوزاد در روز می‌شنود و بهره هوشی کلامی او وجود دارد. هر چه شما بیشتر با کودک صحبت کنید دامنه لغات او افزایش بیشتری پیدا می‌کند. فقط سعی کنید موضوع ساده‌ای را برای گفت و گو انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد